Üzemóra vagy műszaki állapot?
2017.05.14. 10:55
Legtöbben alacsony üzemórás használt fiatal targoncát keresnek anélkül, hogy a gép előéletére vagy legalább a feljavítás előtti állapotára kíváncsiak lennének. Amint azt már a használt autó piac kellően bebizonyította mindenki számára a km állás csak tájékoztató jellegű. Egy biztos, az üzemóra állása semmilyen információt nem közöl a gép valós műszaki értékeiről vagy műszaki állapotáról ( ha csak nem bizonyított annak hitelessége). Természetesen nem akarjuk a magyar targoncakereskedőket rossz hírbe hozni, hiszen az üzemóra számlálót lehetséges hogy a beszállító exporter manipulálta az eladási esélyek növelése érdekében vagy éppen az előző tulajdonosnak cserélnie kellet mikor a gépben már volt 15000 majd a csere alkaimával a targonca élete újra indult o-ról.
Új targoncát de olcsón!
Mint mindennek az olcsóságnak is ára van. Először is tisztázzuk magunkban, hogy az új targoncák melyik szegmenséből akarunk vásárolni. A magasabb árfekvésű Európai vagy Japán gyártók által kínáltak közül vagy inkább az olcsóbb Kínai targoncák között keresgélve akarjuk megtalálni az igazit. Nagyon fontos, hogy a Kínai targoncát ne próbáljuk a Japán targoncával versenyeztetni. Csak azért mert a Kínai targoncát japán motorokkal mint pl: Isuzu, Yanmar, Mitsubishi, Nissan kínáljuk, attól még nem lesznek Japán targoncák, sőt a Japánok a gyártási technológiába sem nagyon szóltak bele. Ettől függetlenül ma már egész jó kis targik kerülnek le a Kínai gyártósorokról.
A targonca életkora és állapota.
A legfiatalabb targoncát kiválasztani nem biztos, hogy a legjobb választás. A vásárlók gyakran követik el azt a hibát, hogy a legfiatalabb targoncát válasszák abban hiszemben, hogy az még keveset futott. Miről is beszelünk? Lássunk egy példát: Ön melyiket választaná két targonca közül? Az egyik targonca még csak 3 éves és heti 40-80 órát dolgozott egy kevésbé korszerű öntödében, míg a másik targonca már 8 éves de az idő nagy részét a raktár sarkában töltötte csendes magányában és néha előkapták egy kis munkára mondjuk heti 10 órában. Az összehasonlítás egyértelműen tükrözi amiről beszélünk és meglehetősen életszerű. Természetesen vannak esetek amikor az üzemóra számláló a valós adatot mutatja és azt komolyan is lehet venni. Rendszeresen vezetett szervizfüzet mellett az órát minden bizonnyal nem tekerték mínuszba. Gondoljuk csak át! Sajnos egyes kereskedők beleesnek abba a hibába, hogy az ügyeskedést összekeverik a gusztustalan, etikátlan vevőt jól átvágom módszerrel. Lássunk erre is egy példát: Azt mondja a becses kereskedő a kiszemelt targoncára, hogy fiatal meg üzemóra is csak 3-4000 körül van benne. Mire megkérdezzük az állapotát illetőleg. Most kell meghökkenni! 3-4000 üzemórás targonca felújítva. Hát ezt senki nem gondolhatja komolyan. Elég lenne csak annyi, hogy javítva vagy feljavítva. Nem de? Mit lehetne egy fiatal, pár ezer órát futott targoncán felújítani. Amennyiben az rendesen szervizelve volt még javítani való sem nagyon akad. A felújítás valamikor még a Bulgár masinák idejében annyit jelentett, hogy a gépet darabokra szették a lelkiismeretükkel elszámoló szakik majd újra összepakolták egy nagy halom új alkatrésszel, aminek a motor és váltó felújítástól a torony és futóművek felújításáig minden része volt. Mert ha ez nem így lett volna akkor csak nagyjavításról beszélhettünk volna. Olcsó targonca a drága targonca” mondják sokan akik már belebuktak néhány próbálkozásba. Erről igazán nincs is mit mondani bővebben. Lehet olcsóbbat választani, majd utána apránként költeni az 50-100 ezer forintokat alkalmanként a javításokra. Ezek az apró javítások rendszerint nagyobb többletkiadással járnak mintha bevállalnánk egy kedvező kamatozású hitel és egy kicsit drágábbat, jobbat vásárolnánk.
Figyelem: Adattábla nélkül gépet ne vásároljon. Gyárilag minden targonca adattáblával van ellátva és azon feltüntetve a legfontosabb adatok: Gyártó: Típus: Gyártási szám: Emelési magasság: Therbírás: Szériaszám: Japán targoncák esetén a gyártási és legtöbb esetben nincs feltüntetve. Az adattáblán szereplő szériaszámot érdemes az alvázon beütött számmal összehasonlítani egyeztetés céljából.
Mint mindennek az olcsóságnak is ára van. Először is tisztázzuk magunkban, hogy az új targoncák melyik szegmenséből akarunk vásárolni. A magasabb árfekvésű Európai vagy Japán gyártók által kínáltak közül vagy inkább az olcsóbb Kínai targoncák között keresgélve akarjuk megtalálni az igazit. Nagyon fontos, hogy a Kínai targoncát ne próbáljuk a Japán targoncával versenyeztetni. Csak azért mert a Kínai targoncát japán motorokkal mint pl: Isuzu, Yanmar, Mitsubishi, Nissan kínáljuk, attól még nem lesznek Japán targoncák, sőt a Japánok a gyártási technológiába sem nagyon szóltak bele. Ettől függetlenül ma már egész jó kis targik kerülnek le a Kínai gyártósorokról.
A targonca életkora és állapota.
A legfiatalabb targoncát kiválasztani nem biztos, hogy a legjobb választás. A vásárlók gyakran követik el azt a hibát, hogy a legfiatalabb targoncát válasszák abban hiszemben, hogy az még keveset futott. Miről is beszelünk? Lássunk egy példát: Ön melyiket választaná két targonca közül? Az egyik targonca még csak 3 éves és heti 40-80 órát dolgozott egy kevésbé korszerű öntödében, míg a másik targonca már 8 éves de az idő nagy részét a raktár sarkában töltötte csendes magányában és néha előkapták egy kis munkára mondjuk heti 10 órában. Az összehasonlítás egyértelműen tükrözi amiről beszélünk és meglehetősen életszerű. Természetesen vannak esetek amikor az üzemóra számláló a valós adatot mutatja és azt komolyan is lehet venni. Rendszeresen vezetett szervizfüzet mellett az órát minden bizonnyal nem tekerték mínuszba. Gondoljuk csak át! Sajnos egyes kereskedők beleesnek abba a hibába, hogy az ügyeskedést összekeverik a gusztustalan, etikátlan vevőt jól átvágom módszerrel. Lássunk erre is egy példát: Azt mondja a becses kereskedő a kiszemelt targoncára, hogy fiatal meg üzemóra is csak 3-4000 körül van benne. Mire megkérdezzük az állapotát illetőleg. Most kell meghökkenni! 3-4000 üzemórás targonca felújítva. Hát ezt senki nem gondolhatja komolyan. Elég lenne csak annyi, hogy javítva vagy feljavítva. Nem de? Mit lehetne egy fiatal, pár ezer órát futott targoncán felújítani. Amennyiben az rendesen szervizelve volt még javítani való sem nagyon akad. A felújítás valamikor még a Bulgár masinák idejében annyit jelentett, hogy a gépet darabokra szették a lelkiismeretükkel elszámoló szakik majd újra összepakolták egy nagy halom új alkatrésszel, aminek a motor és váltó felújítástól a torony és futóművek felújításáig minden része volt. Mert ha ez nem így lett volna akkor csak nagyjavításról beszélhettünk volna. Olcsó targonca a drága targonca” mondják sokan akik már belebuktak néhány próbálkozásba. Erről igazán nincs is mit mondani bővebben. Lehet olcsóbbat választani, majd utána apránként költeni az 50-100 ezer forintokat alkalmanként a javításokra. Ezek az apró javítások rendszerint nagyobb többletkiadással járnak mintha bevállalnánk egy kedvező kamatozású hitel és egy kicsit drágábbat, jobbat vásárolnánk.
Figyelem: Adattábla nélkül gépet ne vásároljon. Gyárilag minden targonca adattáblával van ellátva és azon feltüntetve a legfontosabb adatok: Gyártó: Típus: Gyártási szám: Emelési magasság: Therbírás: Szériaszám: Japán targoncák esetén a gyártási és legtöbb esetben nincs feltüntetve. Az adattáblán szereplő szériaszámot érdemes az alvázon beütött számmal összehasonlítani egyeztetés céljából.