Hűtőfolyadék ellenőrzése

2017.05.14. 10:44
Ma már szinte minden targonca vízhűtéses. A léghűtéses motorok napjainkban már háttérbe szorultak de még nem tűntek el teljesen. A targonca hűtőrendszerének felkészítése a téli fagyos hónapokra kiemelten fontos szerepet játszik a targonca szerviz alkalmával. Természetesen léghűtéses gépeknél teendő nincs. A hűtőrendszer és a motor védelme érdekében a fagyálló hűtőfolyadék megfelelő koncentrációja igen fontos. Itt az idő felkészülni a télre!
A fagyálló hűtőfolyadék koncentráció vizsgálata meglehetősen egyszerű. Ma már minden alkatrész szaküzletben vagy benzinkúton vásárolhat egy mérőműszert amivel ellenőrizheti a fagyáspontot. Ha Ön rendszeresen szervizelteti targoncáját akkor nem sok teendője maradt. A szakszerviz figyelmét bizonyára nem kerüli el a hűtőfolyadék ellenőrzése, ha mégis kérje a vizsgálatot és tüntessék fel a fagyálló folyadék fagyáspontját a gépen.
Abban az esetben ha Ön vállalkozik a felkészítésre, azt tegye a következőképpen:
Vízszivattyú ellenőrzése
Mielőtt a hűtőfolyadékkal foglalkoznánk fontos megemlíteni a vízszivattyú ellenőrzését. A vízszivattyú vagy folyat vagy csapágyas ha rossz. Amennyiben nem folyat csak a csapágyazást kell ellenőrizni. Az ékszíj feszítő csavarok fellazításával szabaddá teheti a vízpumpát és kézzel megvizsgálhatja annak állapotát. A koppot csapágy kisebb-nagyobb mértékben kotyog. A hűtőfolyadék még lehet hogy nem folyik de hamarosan fog mert a kopott csapágyazás tönkreteszi a tömítést. Mi előtt feltöltené fagyálló folyadékkal a rendszert javasolt a vízpumpát felújítani vagy kicserélni. Gyakori esetben a vízpumpa ára meglehetősen alacsony ezért a csere a célszerűbb. Bizonyos típusok nem javíthatók csak a csere lehetséges. Ne feledje az ékszíj állapotát is ellenőrizni.
Fontos: Az ékszíjat ne feszítse túl mert az a vízpumpa csapágyazásának korai kopását okozhatja!

A hűtőfolyadék csere.

Mindenek előtt megkell említeni, hogy sajnálatos módon a címke nem minden esetben fedi a valóságot. A gyanúsan olcsó silány minőségű terméke itt sem hazudtolják meg magukat. Ott ahol kenyeret, tejet és fagyállót lehet vásárolni érdemes körültekintőbbnek lenni. Amint azt már megszokhattuk ezekben a nagy áruházakban nem a minőség csak az ár fontos. Bárhol is vegyen fagyálló folyadékot, mielőtt feltöltené vele a hűtőrendszert, csináljon egy próbamérést, majd az eredményt hasonlítsa össze a címkén feltüntetett értékkel. Amennyiben a hűtőrendszer nincs fagyállóval feltöltve akkor a hűtőrendszer teljes tartalmát le kell engedni. Fontos megjegyezni, hogy a hűtő csapjának megnyitásával még nincs minden rendben. A motorblokk oldalán is található egy leeresztő csap minek használatával a motor hűtőjárataiban maradt vizet is teljesen leengedhetjük. Zárja el a csapokat miután a teljes tartalom lefolyt. Töltse fel a rendszert a fagyálló folyadékkal majd indítsa el a motort. Járassa kb 5 percig aztán ellenőrizze a hűtőfolyadék szintet. Szükség esetén pótolja. A készre kevert fagyálló folyadék nem igényel hígítást míg a tömény fagyállót desztillált vízzel hígíthatjuk
A hűtőfolyadék azonkívül,hogy hűti a motort és az optimális 80-90 celsius körüli értéken tartja további védelemre is hivatott. A hűtőfolyadék megvédi a rendszert a korróziótól és a lerakódásoktól nem úgy mint a csapvíz. A motorban történő égés során energia szabadul fel minek következtében gépünket haladásra késztetjük. A hűtőfolyadék a veszteséghőt az égéstérből a hűtőbe szállítja majd a hűtőbordákon keresztül a levegőbe jut. Mire számíthatunk ha a koncentráció alacsony és a fagyás bekövetkezik? Sok jóra nem! Reggeli indítást követően a fagyos napokban a hőfokmérő óra túlmelegedést jelez, akkor nagy baj van. Valószínűleg jegesedés van a rendszerben, ami a hűtőközeg szabad áramlását akadályozza.
A jegesedés térfogat növekedéssel jár. A következő meghibásodásokra számíthatunk:
  • A hűtő megreped
  • A motorblokk oldalán található fagydugókat a jég kinyomja
  • A motorblokk megreped
  • A hengerfej megreped
A fenti meghibásodások közül mindegyik nagyon költséges és időigényes. A fagyálló ellenőrzése és pótlása nem túl nagy kiadás így nem érdemes rizikózni. Sokak úgy gondolják, hogy a targonca munkaterülete fedett hűtött területen van és ott is tárolják akkor a fagyálló nem olyan fontos. Csak gondoljon bele, ha mégis ki kell menni egy rövidke emelés céljából de, valami okból kifolyólag a targonca kint marad egy-két órára a friss levegőn az minden bizonnyal komoly kiadásokkal fog járni. Minden esetben ellenőrizze és tartsa szinten a fagyáspontot. Magyarországon a 25-35 celsius fokra kevert fagyálló folyadék elegendő, ha csak valami meglepetés nem ér bennünket ezen a télen. Október van, Itt az ideje, hogy felkészüljünk a télre. Fontos: Fülkével vagy szélvédővel szerelt targonca esetében gondoljon a szélvédő mosó folyadék téliesítésére is .